ورود به جانویس

۶ راه برای جلوگیری از شادوبن اینستاگرام در سال ۲۰۲۲

۶ راه برای جلوگیری از شادوبن اینستاگرام در سال ۲۰۲۲
۶ راه برای جلوگیری از شادوبن اینستاگرام در سال ۲۰۲۲

اگر سه بار در آینه بگویید «شادوبن اینستاگرام»، آدام موسری رئیس اینستاگرام ظاهر می‌شود و به شما می‌گوید که چنین چیزی حقیقت ندارد. «اما چرا پست من فقط ۲۰ لایک می‌گیرد در صورتی که قبلا تعداد لایک‌های آن بالای ۲۵۰ بود؟»

نگرانید که شاید قربانی شادوبن اینستاگرام شده باشید؟ با کمک هم یاد می‌گیریم که چگونه آن را برطرف و از بروز آن جلوگیری کنید.


شادوبن اینستاگرام چیست؟

شادوبن اینستاگرام (Instagram shadowban) یک ممنوعیت غیررسمی است که دید یک حساب (در فیدهای کاربران، استوری‌ها، صفحات اکسپلور و غیره) را محدود می‌کند و تاثیر منفی بر دسترسی دارد. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که یک حساب محتوای حساس پست می‌کند یا وارد منطقه خاکستری دستورالعمل‌های انجمن پلتفرم می‌شود. چیزی که آن را از یک ممنوعیت معمولی متمایز می‌کند این است که کاربران هنگام شادوبن شدن حساب خود مطلع نمی‌شوند.

به گفته‌ی اینستاگرام، شادوبن شدن در این پلتفرم انجام نمی‌شود، اما بسیاری از کاربران ادعا می‌کنند که تحت‌ تاثیر محدودیت‌های مرموزی قرار می‌گیرند. این افسانه همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: «شادوبن اینستاگرام چیست و چگونه می‌توان از آن خارج شد؟»


شادوبن‌ اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

در حالی که شادوبن‌ها ظاهرا واقعی نیستند، می‌دانیم که اینستاگرام مثل تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، راه‌هایی برای تبلیغ یا محدود کردن محتوا دارد. چیزی که بسیاری از آن به عنوان «الگوریتم اینستاگرام» یاد می‌کنند، در واقع شبکه‌ای از عوامل متعدد است که بر دسترسی و دیده شدن بالقوه هر پست تاثیر می‌گذارد، چه مثبت یا منفی.

اینستاگرام در دستورالعمل‌های انجمن خود به این قدرت اشاره می‌کند: «فراتر رفتن از این مرزها ممکن است منجر به حذف محتوا، غیرفعال شدن حساب‌ها یا سایر محدودیت‌ها شود.»

هوش مصنوعی که این کار را در پس‌زمینه انجام می‌دهد، نیت خوبی دارد: برای اینکه اینستاگرام را بدون اسپم و ایمن نگه دارد. این ابزارهای الگوریتمی برای انطباق با قوانین جهانی در مورد امنیت اینترنت، اطلاعات نادرست و دخالت سیاسی وجود دارند.

با این حال، اعتدال و انطباق قانونی با آنچه که کاربران گزارش می‌دهند شادوبن اینستاگرام است، بسیار متفاوت است. اینستاگرام مستقیما به شما می‌گوید که کپی رایت یا سایر قوانین یا سیاست‌های خاص را نقض کرده‌اید.

بیشتر بخوانید: «۷ مورد که باعث شادوبن در اینستاگرام می‌شود!»

۶ راه برای جلوگیری از شادوبن اینستاگرام

۶ راه برای جلوگیری از شادوبن اینستاگرام

۱- دستورالعمل‌های انجمن را نقض نکنید

دستورالعمل‌های اجتماعی رسمی اینستاگرام و شرایط خدمات را مطالعه کنید. محیطی مثبت ایجاد کنید، در همه ارتباطات (حتی دایرکت) احترام قائل باشید، محتوای نامناسب پست نکنید یا خشونت را ترویج نکنید و به ویژه برای شرکت‌ها مهم است که مطمئن شوید حق چاپ (یا مجوز) برای هر چیزی که پست می‌کنید را دارید.

۲- مثل یک ربات رفتار نکنید

اگر در هر ساعت بیش از ۵۰۰ نفر را فالو می‌کنید یا با سرعت ربات با برنامه تعامل دارید، اینستاگرام ممکن است فکر کند شما یک ربات هستید.

نظرات زیادی درباره تعداد فالو، لایک یا کامنتی که می‌توانید در یک بازه زمانی مشخص انجام دهید وجود دارد. برخی می‌گویند که در کل ۱۶۰ اقدام در ساعت باید باشد؛ برخی می‌گویند ۵۰۰. برخی دیگر از افراد هم می‌گویند که برای هر اکانت متفاوت است، بسته به اینکه چه مدت زمان کاربر اینستاگرام بوده‌اید.

سیاست اسپم متا که اینستاگرام را پوشش می‌دهد، به سادگی به کاربران می‌گوید که به صورت دستی یا خودکار در حجم زیاد پست و محتوا نگذارند یا تعامل بیش از حد نداشته باشند.

محدودیت‌ها هرچه باشند، سرعت بیش از حد نداشته باشید تا اکانت شما برای ساعت‌ها و یا حتی روزها مسدود نشود. در غیر این صورت، تا زمانی که تمام نشود، نمی‌توانید در اینستاگرام کاری انجام دهید (اگرچه روند تجدیدنظر وجود دارد).

۳- ثابت‌قدم باش

معیارهای اینگیجمنت شما ممکن است نتیجه یک برنامه زمان‌بندی پست تصادفی به جای Shadowban باشد. هر از گاهی پست کردن، حداقل چندین بار در هفته، باعث می‌شود فالوورهای فعلی شما محتوای شما را در فیدهای خود ببینند و دنبال‌کنندگان جدید را هم جذب کنید.

۴- از هشتگ‌های ممنوعه استفاده نکنید

یک هشتگ ممنوعه به این معنی است که اینستاگرام آن را مشکل‌ساز تشخیص داده و تصمیم گرفته محتوایی را که از آن استفاده می‌کند، از جستجو و سایر مناطق مخفی یا محدود کند.

به طور دوره‌ای هشتگ‌های معمول خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ممنوع نشده‌اند. اگر چنین است، آن‌ها را از پست‌های اخیر حذف کنید تا به طور بالقوه به دسترسی شما آسیب نرساند یا بدتر از آن، شادوبن نشوید.

چگونه بفهمیم که از هشتگ ممنوعه استفاده می‌کنیم؟ آن را جستجو کنید. اگر پیام زیر را در صفحه هشتگ مشاهده کردید، ممنوع است.

این موارد آشکارا نامناسبی‌ست که باید مراقب آن‌ها بود. به عنوان مثال، افراد در حیطه‌ی تناسب اندام باید از استفاده از #pushups اجتناب کنند. چرا؟ خدا داند، اما مهم است که تگ‌های خود را به طور منظم بررسی کنید.

۵- از content warning برای موضوعات حساس استفاده کنید

اگر در مورد یک خبر یا رویداد خشونت‌آمیز صحبت می‌کنید، اینستاگرام به اشتباه فکر می‌کند که در حال ترویج خشونت هستید، که برخلاف دستورالعمل‌هاست. با این حال، تا زمانی که هدف شما افزایش آگاهی و نفع جامعه باشد، استثنا قائل می‌شود.

برای ایمن بودن، اینستاگرام پیشنهاد می‌کند که تصاویر خشونت‌آمیز یا حساس را مسدود یا محو کنید و در تصاویر گرافیکی و متن خود هشداری درج کنید. همچنین مطمئن شوید که موضع خود را در مورد این موضوع به وضوح بیان کنید، تا اینستاگرام فکر نکند که طرفدار خشونت هستید. اگر دیدن تصویر اصلی برای افزایش آگاهی مهم است، می‌توانید به یک سایت خارجی با خبر کامل لینک دهید.

۶- فالوور نخرید یا از برنامه‌های مشکوک استفاده نکنید

در حالی که ممکن است ناخواسته دستورالعمل‌های محتوای اینستاگرام را نقض کنید، تا زمانی که به دنبال راه‌هایی برای تقلب در سیستم نباشید، احتمالا مشکلی ایجاد نمی‌شود.

مواردی که باید اجتناب کرد عبارتند از:

  • خرید فالوور.
  • استفاده از برنامه‌های شخص ثالث تایید نشده برای لایک کردن خودکار محتوا.
  • پاسخ به DMهایی که از شما می‌خواهند کدی را وارد کنید یا اطلاعات مشابهی را ارائه دهید.

چگونه می‌توانید متوجه شوید که در اینستاگرام shadowban شده‌اید؟

کاربران Shadowban اینستاگرام را اینگونه توصیف می‌کنند که «الگوریتم مخالف آن‌هاست». علائم معمول شادوبن اینستاگرام عبارتند از:

  • کاهش چشمگیر در تعامل (لایک، کامنت، برداشت و غیره) بدون دلیل واضح.
  • Insights مخاطبان شما به میزان قابل توجهی reach افراد non-follower را کمتر نشان می‌دهد.
  • دنبال‌کنندگان اطلاع می‌دهند که دیگر پست‌های شما را مانند گذشته نمی‌بینند یا اینکه استوری‌های شما در بالای صفحه نمایش آن‌ها نشان داده نمی‌شود.

کاربران شادوبن‌شده می‌گویند که بعد از پست کردن چیزی که بحث‌‌برانگیز است، لایک‌ها و اینگیجمنت آن‌ها به طور ناگهانی کاهش یافته است؛ حتی برای پست‌های بعد از آن. یا اینکه تعداد فالوورهای آن‌ها دیگر رشد نمی‌کند؛ فرق نمی‌کند چه کار کنند.

برخی از کاربران می‌گویند پس از دریافت یک اعلان اینستاگرام مانند این، یک shadowban برای آن‌ها اتفاق افتاده است که به عنوان «Action block» شناخته می‌شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که اینستاگرام فکر می‌کند شما یک ربات هستید، اگر خیلی سریع پست‌ها را لایک کنید یا کامنت بگذارید.

Action block

Shadowban اینستاگرام چه مدت باقی می‌ماند؟

از تجزیه و تحلیل بسیاری از اکانت‌های دسته اول، اینطور به نظر می‌رسد که شادوبن اینستاگرام به طور میانگین حدود دو هفته طول می‌کشد.

اما، چه مدت یک شبح در اطراف یک خانه‌ی جن‌زده معلق است؟ پاسخ روشنی برای مدت زمان ماندگاری شادوبن وجود ندارد.

همچنین ممکن است اینستاگرام سطوح مختلفی از Shadowbanها را اعمال کند. برخی از کاربران گزارش می‌دهند که ظرف چند روز به سطح تعامل و رشد معمول خود باز می‌گردند، در حالی که برخی دیگر می‌گویند حساب آن‌ها هرگز بهبود نیافته و تقریبا یک سال بعد در حالت توقف باقی می‌ماند.


نحوه حذف شادوبن در اینستاگرام

اگر فکر می‌کنید شادوبن شده‌اید، این راهنمای شما برای رفع آن است.

خبر بد این است که راه‌حل یکسانی برای همه وجود ندارد. اما یک خبر خوب هم داریم.. ما این موارد را بر اساس سختی آن‌ها مرتب کرده‌ایم. پس از بالا شروع کنید تا ابرهای تیره کنار روند و شادوبن شما به پایان برسد.

۱- پستی که باعث شادوبن شدن شما شده است را پاک کنید

اگر shadowban شدن شما بلافاصله پس از آخرین پست‌تان رخ داد، سعی کنید آن را حذف کنید تا ببینید آیا تعامل شما برای چند پست بعدی به حالت عادی باز می‌گردد یا خیر.

چه این کار موثر باشد یا نه، باید از خود بپرسید که چقدر به چیزی که پست کرده‌اید اعتقاد دارید و تا چه حد می‌خواهید ربات‌های هوش مصنوعی را راضی و خوشحال نگه دارید.

۲- تمام هشتگ‌های پست‌های اخیر را حذف کنید

آیا این به تنهایی کار می‌کند؟ شاید نه، ولی راه‌کاری سریع و آسان است. سعی کنید پست‌های خود در ۳ تا ۷ روز گذشته را ویرایش و همه‌ی هشتگ‌ها را حذف کنید.

۳- برای چند روز دیگر پست نگذارید

برخی از کاربران می‌گویند که این کار یک جورایی اکانت‌ آن‌ها را «reset» می‌کند و آن را از شادوبن در می‌آورد. به مدت ۲ تا ۳ روز از تمام محتوای اینستاگرام، از جمله استوری‌ها و ریلزها فاصله بگیرید.

۴- هشتگ‌های خود را چک کنید

هر یک از هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنید را سرچ کنید تا مطمئن شوید ممنوع یا محدود نشده باشند. اگر اینطور بود، استفاده از آن‌ها را متوقف و آن‌ها را از همه‌ی پست‌های اخیر خود حذف کنید. نحوه انجام این کار را در بخش بعدی یاد می‌گیرید.

۵- از Reels بیشتر استفاده کنید

ما می‌دانیم که اینستاگرام در حال حاضر Reels را در اولویت قرار می‌دهد. با پست کردن Reels فالوور و اینگیجمنت بیشتری می‌گیرید. پس آن را جدی بگیرید و برای چند هفته، روزانه یک ریلز پست کنید.

یکی از اینستاگرامرها عنوان کرده بود که به دلیل نقض قوانین شادوبن شده است. او یک اعلان دریافت کرد، پست او حذف شد و فهمید که این آخر کار است. علی‌رغم اینکه قبلا رشد ثابتی داشت، ۶ ماه کاهش اینگیجمنت را تجربه کرد. تمرکز ۳ ماهه روی Reels به او کمک کرد و اکنون engagement او به حالت عادی بازگشته است.

به طور کلی ریلزها همیشه ایده‌ی خوبی هستند. می‌توانید از این ایده‌ها برای Reels الهام بگیرید.

۶- اکانت اینستاگرام خود را غیرفعال و دوباره فعال کنید

برخی از کاربران گزارش می‌دهند که به طور موقت اکانت خود را به مدت ۱ تا ۲ روز غیرفعال کرده‌اند و این کار وضعیت شادوبن را درست کرده است. هیچ مدرک واقعی برای این کار وجود ندارد، بنابراین این کار را با مسئولیت خودتان انجام دهید. حتما از ویژگی deactivate استفاده کنید که قابل برگشت است. این گزینه با حذف اکانت که غیر قابل بازگشت است، فرق می‌کند.

۷- بوست پست

به گفته‌‌ی برخی کاربران، قابلیت پروموت اینستاگرام فورا آن‌ها را از شادوبن خارج کرده است. Boost کردن یک پست، یک راه عالی برای آزمایش تبلیغات اینستاگرام است.

در نهایت، شاید بهتر باشد این مشکل را به طور رسمی به اینستاگرام گزارش دهید (با توجه به ادعاهای اینستاگرام که Shadowbanها واقعی نیستند). برای این کار:

  1. به صفحه پروفایل خود در اینستاگرام بروید.
  2. روی آیکون menu در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید و سپس به تنظیمات بروید.
  3. روی help ضربه بزنید و مشکل را گزارش دهید.
  4. دستورات را دنبال کنید تا مشکل خود را به بهترین شکل توصیف کنید.

آیا کلمات خاصی وجود دارند که شما را در اینستاگرام شادوبن می‌کنند؟

بله. کاربران گزارش می‌دهند که داشتن کلمات یا هشتگ‌های خاص در پست‌های خود منجر به دریافت اخطارهای رسمی نقض محتوا یا تجربه شادوبن شده است.

بسیاری از اکانت‌های متمرکز سیاسی می‌گویند که مکررا به دلیل صحبت در مورد رویدادهای جاری مورد نقض محتوایی قرار گرفته‌اند، اگرچه دستورالعمل‌های انجمن اینستاگرام می‌گوید: «پس از سنجش ارزش منافع عمومی در برابر خطر آسیب، محتوا را برای آگاهی عمومی مجاز می‌کنیم و برای انجام این قضاوت‌ها به استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر نگاه می‌کنیم.»

افراد فعال در زمینه‌ی ضد نژادپرستی اغلب گزارش می‌دهند که شادوبن‌ها را تجربه می‌کنند. خیلی افراد ارتباطی بین shadowban‌ها و استفاده از کلماتی مانند « white» یا «racism» یا افزایش آگاهی در مورد قتل افراد BIPOC دیده‌اند. بخاطر سیاست‌های ضدخشونت اینستاگرام، هوش مصنوعی می‌تواند استفاده از کلماتی مانند «murder» را به عنوان نقض قوانین تفسیر کند.

برخی افراد این کلمات را سانسور می‌کنند. برای مثال از کلمات «whyte» یا «m*rder» استفاده می‌کنند.


آیا اینستاگرام واقعا shadowban می‌کند؟

صادقانه بگوییم، هیچ راهی برای دانستن قطعی این موضوع وجود ندارد. ما حتی محدودیت‌های اینستاگرام را آزمایش کردیم و سعی کردیم شادوبن شویم.

با نگاهی به شواهد می‌دانیم که همه‌ی پلتفرم‌ها، محتواها را تحت نظارت قرار می‌دهند و به برخی پست‌ها یا موضوعات خاصی پاداش می‌دهند یا صاحبان اکانت را دلسرد می‌کنند. بنابراین، بله ممکن است شادوبن‌های اینستاگرام واقعی باشند. اما در طرف مقابل، اینستاگرام به صراحت گفته است که آن‌ها واقعی نیستند.

ما می‌توانیم تمام روز درباره شادوبن‌های اینستاگرام فلسفه‌ورزی کنیم، اما حقیقت این است که اینستاگرام یک موجودیت بی‌طرف نیست. این شرکتی‌ست که دقیقا مانند شما بر اساس اهداف تجاری تصمیم می‌گیرد.

اگر عملکرد اینستاگرام شما دچار مشکل شده، یا پس از یک شادوبن ناامید شده‌اید، شاید زمان آن رسیده است که استراتژی بازاریابی خود را اصلاح کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی «۱۳ نکته بازاریابی در اینستاگرام» را مطالعه کنید.

حانیه خانی

من حانیه خانی هستم. خواندن و نوشتن در زندگی‌ام نقش پررنگی دارند. اگر در این مسیر به یک سوال از ذهن‌تان پاسخ دهم برای من کافی‌ست..

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته‌بندی‌ها