ورود به جانویس

نحوه‌ی برخورد با رئیس سمی! + ۱۲ راهکار

نحوه‌ی برخورد با رئیس سمی! + ۱۲ راهکار
نحوه‌ی برخورد با رئیس سمی! + ۱۲ راهکار

فکر می‌کنید نحوه‌ی برخورد با رئیس سمی را بلد نیستید یا شک دارید که رئیس شما برخوردی سمی دارد! خوب، اگر پاسخ بیش از دو مورد از این سؤالات مثبت است، طبق تجربه، رئیس شما سمی است!

  • آیا رئیس شما بسیار غیرقابل پیش بینی است یا غیرحرفه‌ای؟
  • آیا رئیس شما سعی می‌کند همه چیز را مدیریت کند؟
  • آیا رئیستان در حضور همکارانتان به شما توهین می‌کند؟
  • آیا اغلب در محل کار احساس ناامیدی یا بدبختی می‌کنید؟
  • آیا رئیس شما همیشه یک ضرب الاجل غیرعملی برای شما تعیین می‌کند؟
  • آیا عزت نفس خود را به دلیل رفتار بی‌ادبانه و کنترل‌کننده رئیس خود از دست می‌دهید؟
  • آیا رئیس شما اغلب شما را تحقیر و سرزنش می‌کند حتی زمانی که کار را به خوبی انجام داده‌اید؟
  • آیا در محل کار احساس انزوا می‌کنید و از بحث در مورد آن با منابع انسانی یا هم تیمی‌های خود می‌ترسید؟
  • آیا احساس می‌کنید برای قدردانی توسط رئیس خود لازم است که یک دلقک باشید؟

نگران نباشید! راهبردهایی را برای مقابله با آن‌ها وجود دارد که تعدادی از آن‌ها واقعا کارآمد هستند. در ادامه‌ی این مطلب این نکات و راهبردها را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

اگر یک شخص حرفه‌ای هستید، به احتمال زیاد در مقطعی از حرفه خود با یک رئیس سمی روبرو شده اید. به طور کلی، شما می‌توانید هر فرد سمی را با رفتار آن‌ها پس از چند بار تعامل شناسایی کنید.

افراد سمی چگونه هستند؟

افراد سمی معمولا خودشیفته، کنترل کننده، انتقاد ناپذیر، غیرمنطقی، دروغگو، بیش از حد نمایشی و شایعه ساز هستند. آن‌ها این توانایی را دارند که انرژی شما را بمکند، استرس ایجاد کنند، به عزت نفس شما آسیب برسانند، خلق و خوی شما را بدتر کنند، شما را افسرده کنند و از جهات مختلف بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارند. آن‌ها همیشه تمایل دارند شما را سرزنش کنند، حتی زمانی که مرتکب اشتباهی شده‌اند و هرگز برای آن عذرخواهی نمی‌کنند.

برخی از کارشناسان به شما می‌گویند که از افراد سمی دور باشید، اما ممکن است عملا دور بودن از کسی که کار شما وابسته به آن است، امکان پذیر نباشد.

از این رو، باید یاد بگیرید که با رئیس خود همزیستی کنید، روی کاهش تاثیر منفی او بر شما تمرکز کنید و برای دوری طولانی مدت از او آماده شوید. برای مقابله با سمیت، اولین قدم شناسایی و شناسایی آن است.

در ادامه ۱۲ نکته‌ی عملی برای مقابله با افراد سمی آورده‌ایم:

با مراجعه به سوالات ابتدای مقاله می‌توانید تشخیص دهید که آیا رئیس شما سمی است یا خیر. هنگامی که متوجه شدید که رئیس شما سمی است، می‌توانید این نکات را برای کاهش تاثیر منفی رئیس خود بر روی خودتان امتحان کنید.


۱) به دنبال وضوح بیشتر، ترجیحا از طریق ایمیل باشید!

هر زمان که احساس کردید زمینه ای برای ابهام یا احتمال هر گونه اختلاط یا سردرگمی در مورد آنچه دقیقاً از شما خواسته می شود وجود دارد، از طریق ایمیل با رئیس خود در ارتباط باشید.

از درخواست توضیحات شفاهی خودداری کنید، زیرا هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد.

اگر رئیستان بعدا دروغ بگوید و طبق معمول شروع به سرزنش شما کند، روشن کردن آن از طریق ایمیل برای شما بسیار مفید خواهد بود. سپس ممکن است ادعا کنید که دقیقا همان کاری را انجام داده‌اید که به شما گفته شده است.

این راه‌حل برای نویسنده‌ی مقاله خوب عمل کرده است:

من این نکته را در دو تا از محل کارم امتحان کردم و واقعا خوب کار کرد. از آنجایی که من اغلب به ایمیل‌ها مراجعه می‌کردم، رئیسم قبل از سرزنش غیر ضروری من دوبار فکر کرد و به تدریج از تحقیر من دست کشید. من این را به یکی از دوستان نزدیکم پیشنهاد دادم و برای او نیز تا حدودی جواب داد.


۲) وقتی اشتباهی نکرده‌اید، هرگز احساس گناه نکنید!

یک رئیس سمی سعی می‌کند هر بار احساس گناه در شما ایجاد کند، حتی زمانی که هیچ اشتباهی مرتکب نشده‌اید. وقتی کار اشتباهی انجام نداده‌اید هرگز احساس گناه نکنید.

تجربه‌ی نویسنده‌ی مقاله در این مورد:

در ابتدا، وقتی با اولین رئیس سمی ام روبرو شدم، عصبی بودم و در تمام روز احساس گناه می کردم، حتی پس از بازگشت از سر کار. بعد از چند ماه متوجه شدم که این کار زندگی‌ام را رقت بار می‌کند و بعد کم کم به خودم یادآوری کردم که هیچ اشتباهی نکردم و لیاقت این کار را ندارم. مشاهده کردم که رئیسم پس از ارتکاب اشتباهات خوشحال بود و من را به خاطر هیچ تقصیری سرزنش می‌کرد و آرامش روحی‌ام بی‌جهت از بین رفته بود. درک این موضوع به من کمک کرد که دیگر احساس گناه نکنم.


۳) کار خود را مستند کنید!

هر زمان که رئیستان بخواهد شما را مورد هدف قرار دهد یا بی‌جهت شما را تحقیر کند، داشتن سوابق مناسب از کارتان برای اثبات نظرتان بسیار مفید خواهد بود. می‌توان گفت این کار در شرایطی که رئیس‌تان بخواهد شما را اذیت کند همانند معجزه عمل می‌کند.


۴) نه گفتن را یاد بگیرید!

روسای سمی اغلب به شما زمان و فرصت غیرواقعی می‌دهند. اگر با آن مهلت‌های عملا غیرممکن موافقت کنید (با دانستن اینکه هر چقدر هم که سخت کار کنید نمی‌توانید کار را در مهلت تعیین شده انجام دهید) در زمانی که مهلت تعیین شده نباشد، توسط رئیس خود مورد آزار و اذیت قرار خواهید گرفت.

اما نه گفتن به رئیستان می‌تواند بسیار مشکل باشد. به جای اینکه مستقیما به رئیس خود نه بگویید، می‌توانید یک جایگزین عملی پیشنهاد دهید. به عنوان مثال، زمانی که رئیس شما پروژه جدیدی را به شما محول می‌کند، و شما واقعا احساس می‌کنید که بیش از حد سرتان شلوغ است و کار بر روی پروژه جدید دیگری ممکن است عملا برای شما امکان پذیر نباشد؛ باید به جای اینکه آشکارا نه بگویید، باید مودبانه بیان کنید که چرا انجام آن برای شما امکان پذیر نیست. سعی کنید جایگزینی برای انجام کار پیشنهاد دهید (البته در نظر داشته باشید که رئیس شما نباید از این کار ناراحت شود).

نه گفتن بدون احساس گناه یا بی‌ادبی کمی دشوار است. اگر به طور کلی نه گفتن برای شما سخت می‌باشد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی چگونه با «نه گفتن» به کاهش اضطراب خود کمک کنیم؟ را بخوانید.


۵) مرزها را تعیین کنید!

شما باید به شدت با رئیس خود مرزهای حرفه‌ای را تعیین کنید، در غیر این صورت به احتمال زیاد او همیشه شما را آزار می‌دهد، حتی زمانی که در فضای شخصی خود هستید، هنگام خواب، غذا خوردن یا وقت گذرانی با عزیزانتان. ، و غیره.

تجربه‌ی نویسنده در این مورد:

من عادت داشتم پیشرفت خود را در پایان روز قبل از خروج از دفتر به رئیسم گزارش کنم تا از تماس‌های او در ساعات شخصی اجتناب کنم. با وجود این، زمانی که در ساعت‌های شخصی تماس می‌گرفتم، مدتی صحبت می‌کردم و بعد مودبانه چیزی می‌گفتم: آیا اگر فردا صبح در دفتر با جزئیات در مورد این موضوع صحبت کنیم، مشکلی نیست؟ پس از چند بار انجام این کار، با موفقیت توانستم یک مرز تعیین کنم.


۶) بحث با منابع انسانی (با تمام اسناد مربوطه)

وقتی احساس می‌کنید که کار را با صداقت انجام داده‌اید، اما رئیس‌تان همیشه شما را به خاطر هیچ اشتباهی سرزنش می‌کند و مطمئن هستید که شواهد کافی برای حمایت از ادعاهای خود دارید، ممکن است به منابع انسانی مراجعه و در مورد مسائل بحث کنید. اگر این کار را کردید برای عواقب و برخی درام‌های رئیس خود آماده باشید.

با این حال، مطمئن شوید که مدارک کافی به همراه دارید. در غیر این صورت، رئیس اذیت‌تان می‌کند و شما را بیشتر هدف قرار می‌دهد. توصیه می‌کنیم که این را به عنوان آخرین گزینه امتحان کنید، فقط زمانی که سایر نکات کار نمی‌کنند و احساس می‌کنید که در موقعیتی برای ادامه دادن نیستید و فعالانه به دنبال جایگزین هستید.


۷) با افراد مثبت ارتباط برقرار کنید!

سعی کنید افراد مثبت (در محل کار و زندگی شخصی خود) را پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. حضور این افراد در زندگی‌تان کمک می‌کند تا اثرات مضر رئیس سمی خود را بر زندگی خود کاهش دهید.


۸) حرفه‌ای رفتار کنید!

رئیس‌های سمی دوست دارند شما را به بازی سرزنش‌کننده خود بکشانند. به محض اینکه بخشی از آن شوید، آن‌ها از تحقیر شما، تشدید موضوع بدون تمرکز بر واقعیت‌ها و ایجاد مشکلات بیشتر لذت خواهند برد.


۹) کار خود را در دفتر بگذارید!

کنار گذاشتن چیزهای مربوط به کارتان هنگام خروج از دفتر به شما کمک می‌کند تا تاثیر مضر رئیستان را بر خود محدود کنید. هنگام کار از خانه، تمرین کردن این مسئله سخت‌تر است.


۱۰) فعالیتی انجام دهید که استرس‌تان را از بین ببرد!

شاید تمرین مدیتیشن، یوگا، مهمانی، گذراندن وقت با اعضای مثبت خانواده، دوستان و غیره برای از بین بردن استرس ناشی از رئیس شما مفید باشد.

مدام به خود یادآوری کنید که این یک مرحله موقتی است و همه چیز برای همیشه اینطور نخواهد بود. این مسئله به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید و در زمان سختی که در محل کارتان هستید با انگیزه‌تر خواهید بود.


۱۱) برنامه ریزی برای انتقال به بخش دیگری در همان شرکت یا برنامه ریزی برای ترک (در صورت امکان)

اگر رئیس شما بیش از حد سمی باشد، ممکن است در مدت کوتاهی سلامت شما به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. در صورت امکان، سعی کنید به پروژه یا بخش دیگری در همان شرکت منتقل شوید یا حتی به دنبال شغل دیگری بگردید و در اسرع وقت از هر فرصت مناسبی استفاده کنید (حتی بدون افزایش قیمت، زیرا سلامت باید اولویت شما باشد).


۱۲) استراحت کنید!

استراحت یکی از موثرترین راه‌های تجدید انرژی است. البته مطمئن شوید که در آن استراحت با رئیس خود در تماس نیستید. انجام مکرر استراحت‌های کوچک یا رفتن به تعطیلات به طور موثر، تاثیر منفی رئیس شما را بر زندگی شما کاهش می‌دهد.

تجربه‌ی نویسنده:

زمانی که برای دو نفر از رئیس‌های سمی‌ام کار می‌کردم، بیشتر استراحت می‌کردم و بیشتر با همسرم به تعطیلات می‌رفتم. این مسئله به من کمک کرد تا احساس بهتری داشته باشم.


جمع‌بندی…

رئیس سمی و به طور کلی آدم‌های سمی برای سلامت جسم و روان ما مضر هستند. اگر با این افراد در ارتباط هستید باید یاد بگیرید که چگونه با آن‌ها برخورد کنید.

شما با ریئس سمی خود چگونه برخورد می‌کنید؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته‌بندی‌ها