متاورس چیست؟ + مثالها و چالشها
واژه متاورس (Metaverse) برای نخستینبار در سال ۱۹۹۲ توسط نیل استفنسون، نویسنده داستانهای علمی تخیلی رمان Snow Crash ابداع شد. ایده متاورس زیاد جدید هم نیست و چندین دهه است که وجود دارد و خود این کلمه قبل از اینترنت به وجود آمده است.
شاید به نظرتان این حرف کمی عجیب به نظر بیاید اما باید بگوییم که کاملاً درست است و متاورس قبل از اینترنت وجود داشته است.
مسئله این است که در طول تاریخ بشر، مردم به چیزی برای جایگزینی واقعیت فکر کردهاند، جهانی متفاوتتر از جهان واقعی، مکانی تخیلی که بتوانیم آن را ببینیم. شاید به نظر برسد این جهان یک نوع از جهان عرفانی است ولی با کمک تکنولوژی.
اگر بخواهیم این موضوع را کمی واضحتر بگوییم پاسخ این است که دنیای متاورس شباهت زیادی به کتاب و فیلم Ready Player One دارد یا شاید این فیلم یکی از شکلهای متاورس است. در واقع متاورس جایگزینی برای دنیای واقعی است که افراد حتی میتوانند در آن حضور داشته باشند.
واقعیتی را که از طریق متاورس تجربه میکنید، در واقع جایی است که شرکتها، خلاقیتهای فردی، بازیها، محصولات و هرآنچه که فکرش را بکنید، همه به هم متصل هستند. انگار شما زندگی واقعی را به شکل یک رؤیای مجازی میبینید.
اگر هنوز هم متاورس برایتان نامفهوم است، اجازه دهید اصول اولیه آن را بازگو کنیم. بهعنوانمثال، صدها هزار سرویس را در نظر بگیرید که همگی به یک واقعیت جایگزین متصل هستند که همان متاورس است.
برخلاف اینترنت فعلی که در آن باید وارد فیسبوک شوید، به طور جداگانه به توییتر وارد شوید، و به طور جداگانه به Minecraft (نوعی بازی ویدئویی) وارد شوید تا فقط به «فضای خود» دسترسی داشته باشید. در متاورس اینگونه نیست و همه چیز از طریق یک شبکه جهانی و جایگزین متصل میشود.
نمونههایی از متاورس
برای درک آسانتر متاورس، اجازه دهید به چند مثال واقعی نگاه کنیم که به ساخت متاورس کمک میکند.
فیلم Ready Player One
اگر فیلم Ready Player One را دیده باشید، دقیقاً مثال بارز متاورس است. اما اگر هنوز این فیلم را ندیدهاید، به یک واقعیت مجازی فکر کنید که در آن شخصیتهای Iron Giant ، Gundams ،Mortal Kombat ،Lara Croft ،Pokemons و دیگر شخصیتهای مختلف این فیلم که از جهانهای مختلف در یک مکان هستند و به هم متصل شدهاند و آزادانه با یکدیگر تعامل دارند.
در دنیای Ready Player One مردم می توانند بسازند، تخریب کنند، معامله کنند، و زندگی دیگری را به دور از واقعیت واقعی داشته باشند.
کنسرت Fortnite
در سال ۲۰۱۹، Fortnite یک کنسرت زنده در فضای مجازی اجرا کرد. بازیکنان میتوانستند در این کنسرت، بازی شرکت کنند. شاید این نمونه بارز یک فضای مجازی در متاورس است که بازیکنان، افراد مشهور و خوانندهها همه در یک مکان به هم متصل شدند. متاورس چیزی شبیه به این است.
بااینحال، اگر بخواهیم یکقدم به آن نزدیکتر شویم، کنسرتهای دیگری از بزرگان موسیقی است که از طریق فضای مجازی بازی در سطح جهانی در دسترس بوده است. چندین نام بزرگ در صنعت موسیقی مانند Mohamed Hamaki Tones And I Aya Nakamura ،Emicida ،Gen Hoshino در آن حضورداشتند و بازیکنان، یا در این مورد، مخاطبان میتوانند با هنرمندان محبوب خود تعامل داشته باشند.
یکی از مثالهای بارز متاورس در اینجا به سال ۲۰۱۹ بازمیگردد، زمانی که ویل هرشی، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایهگذاری Roundhill از تیم سوئینی، از او پرسیدند که آیا Fortnite یک پلتفرم است یا یک بازی و تیم سوینی اینگونه پاسخ داد:
Fortnite یک بازی است. اما لطفاً ۱۲ ماه دیگر این سؤال را دوباره بپرسید. تصور کنید تا چند سال دیگر دنیای مجازی با Epic Games وصل میشود. در این صورت، یک گام به ادغام شدن در متاورس نزدیکتر خواهیم شد.
واقعیت افزوده (AR)
مطمئناً قبلاً نام AR را شنیدهاید! در واقع AR دنیایی فراتر از دنیای ماست که میتوان آن را از طریق دستگاهی مانند عینک (هدست) یا از طریق دوربین گوشیتان دید.
یک مثال عالی برای AR میتواند بازی محبوب Pokemon Go باشد. هنگامی که از دوربین گوشی خود استفاده میکنید، میتوانید پوکمانهایی را در اطراف خود مشاهده کنید که میتوانید با آنها مبارزه کرده و عکس بگیرید. اما در حال حاضر این فقط به دنیای Pokemon Go محدود شده است.
در واقع خالقان Pokemon Go، در حال آمادهشدن برای وارد شدن خود به دنیای متاورس نیز هستند. بااینحال، بهجای «رهاکردن» واقعیت و غرق شدن در دنیای دیجیتال، چیزی که برای درازمدت برنامهریزی میکنند این است که، واقعیت افزوده را به طور کامل در متاورس ادغام کنند، یعنی ترکیب شدن آن با زندگی روزمره ما. درست مانند نحوه عملکرد Pokemon Go که روی صفحهنمایش شما کار نمیکند اما در دنیای واقعی کار میکند.
یک مثال آشناتر میتواند، Google’s AR and VR باشد که نمونه کاملی از نحوه عملکرد متاورس در دنیای واقعی است. درست زمانی که شما درخواست آدرسی میکنید، موقعیتتان را به صورت یک آواتار یا فرد مجازی نشان میدهد.
توجه داشته باشید که تا زمان نگارش این مطلب، گوگل هنوز هیچ علاقهای به متاورس اعلام نکرده است.
تقریباً همه شرکتهای AR به متاورس متصل شدهاند. این جمله بدان معناست که شما بهعنوان یک کاربر قادر خواهید بود از تمام ویژگیهای آنها در متاورس فقط با استفاده از یک دستگاه هدست استفاده کنید، برخلاف ویژگیهای گوگلمپ که اشاره کردیم.
استفاده از هدست برای دنیای AR کمی سخت است و با طلوع متاورس، احتمالاً چنین سختی را نخواهید کشید.
بازیهایی مانند Axie Infinity ،Sipher ،Illuvium
این بازیها در متاورس تأیید شدهاند و در حال ساخت به سمت متاورس هستند.
بهعنوانمثال، اگر Axies دارید، احتمالاً میتوانید از آن در یک مینی بازی در یک بازی متفاوت که میزبانش متاورس است، استفاده کنید. چه کسی میداند، شاید Axie بتواند روزی با Illuvials مبارزه کند؟ اگر سلاح کمیاب NFT در یک بازی دارید، ۱۰۰% ممکن است که بتوانید از آن در بازی دیگری در متاورس استفاده کنید.
یکی دیگر از چیزهای هیجانانگیز در رابطه با متاورس و این بازیها این است که با افراد مشهور درون بازی، میتوانید بدون مرز در سراسر جهان بازی کنید.
آیا متاورس میتواند به زندگی ما بیاید؟
سه عامل اصلی برای ورود زندگی کنونی ما به دنیای متاورس موردنیاز است که در ادامه به آن میپردازیم. اگر در مورد متاورس فکر کنید که بیشتر قطعات سازنده آن از قبل وجود دارند، درست فکر کردهاید فقط هنوز کسی نیست که تکههای پازل را کنار هم بگذارد.
۱. سختافزار
اولین چیزی که باید به آن توجه شود سختافزاری است که متاورس را در خود جای میدهد و همچنین سختافزاری که برای دسترسی به آن استفاده میشود. زیرا مقدار دادهای که برای ایجاد یک واقعیت جایگزین وجود خواهد داشت، بسیار بزرگتر و پویاتر از جهان واقعی است.
در حال حاضر، سرورها و ابرکامپیوترهای قدرتمندی در سرتاسر جهان وجود دارد، اما بیشتر توسط کسبوکارها برای ارائه یا نگهداری مقادیر زیادی از دادهها استفاده میشود و تنها بخشی از آن در دسترس عموم است؛ بنابراین، یک جهان کامل را تصور کنید که باید آن را جایی ذخیره کنیم.
زیاد نگران نباشید، راه حل این مشکل بلاکچین است. مثالهای بالا، ذخیرهسازی دادههای متمرکز هستند، اما بلاکچین که یک سیستم محاسباتی غیرمتمرکز است و توسط میلیونها ماشین در سراسر جهان اداره میشود، هیچکس دقیقاً مالک آن نیست پس همه میتوانند از آن برای اجرای تراکنشها استفاده کنند.
جزئیات این که چگونه این کار خواهد کرد را به مهندسانی میسپاریم که در خلق متاورس پیشگام هستند.
۲. نرمافزار
نرمافزار متاورس چیزی است که در حال حاضر وجود دارد و تعداد آنها در حال افزایش است. جدا از بازیهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم (Axie Infinity ،Sipher، Illuvium) این موارد نیز عملاً یک پایگاه برای کاربر است مانند بازارچههای آنلاین، بازیها، شبکههای اجتماعی و موارد مشابه که میتوانند به متاورس متصل شوند.
۳. کاربران
مانند هر فناوری پیشگام دیگری، میزان علاقه و کاربران واقعی، موفقیت متاورس را مشخص میکند زیرا اگر کسی از آن استفاده نکند، دنیاهایی را که در آن میسازند، شکست خواهد خورد.
سازندگان متاورس چه کسانی هستند؟
مطمئناً یک شرکت واحد متاورس را نمیسازد، بهخصوص به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن. اما چیزی که قطعی است این است که شرکتهای پیشرو در فناوری به ساخت آن کمک خواهند کرد. در ابتدا، اینکه چندین نمونه از متاورس وجود داشته باشد که توسط سازمانهای مختلف توسعهیافته است، وجود دارد اما در نهایت همه اینها یکی خواهند شد.
یک مثال بارز، فیسبوک ۵۰ میلیون دلار برای تحقیق و توسعه متاورس هزینه کرده است و البته آنها با رهبران صنعت، سیاستگذاران و کارشناسان در سراسر جهان همکاری خواهند کرد.
در واقع، مارک زاکربرگ گفت که فیسبوک از یک شرکت رسانههای اجتماعی به یک شرکت متاورس تبدیل خواهد شد.
حتی مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، برنامههای بزرگی برای مایکروسافت و متاورس دارد.
بسیاری از کارهایی که در آینده انجام میشود، به متاورس مربوط میشود. شرکتهای پیشرو در زمینه متاورس ابزارهای بههمپیوستهای را باهدف به کار بردن متاورس میسازند. در واقع آنها بستری را فراهم میکنند که افراد و گروهها بتوانند بهوسیله آن جهانهای مجازی بسازند و این دنیاها به هم متصل شوندتا بتوانند از آنها استفاده کنند.
اما چیزی که باید بدانید این است که برخی از شرکتهای پیشرو در این عرصه مانند Enjin از سال ۲۰۰۹ تأسیس شدهاست و از آن زمان تاکنون ۱.۱۶ میلیارد دارایی دیجیتال به دست آورده است.
چالشهای ساخت متاورس
چند نکته برای ساخت متاورس باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع متاورس، تنها چیزی نیست که افرادی که میتوانند آن را بسازند، فقط به این دلیل که میتوانند آن را بسازند، در نظر بگیرند. درست مانند زمانی که اینترنت برای اولینبار ایجاد شد.
نکته مهم در ساخت متاورس این است که همانطور اینترنت در اختیار همه مردم بود، سازندگان متاورس نیز باید به تأثیر اجتماعی، روانی و اقتصادی آن نیز فکر کنند و آن را متناسب با همه اقشار بسازند.
همچنین، در اینترنت، حریم خصوصی و امنیت همیشه موضوع بحث است. این مورد باید برای متاورس نیز صادق خواهد بود.
متاورس چگونه اینترنت را تغییر می دهد؟
همانطور که میبینیم، طلوع متاورس کل چهره اینترنت را تغییر خواهد داد. ابتدا بهآرامی، سپس به یکباره. وقتی صحبت از تغییرات فوری به میان میآید، درست مانند این است که انقلاب بزرگی به یکباره رخداده است. به طور مثال، زمانی مردم با تلفن ثابت خود با هم ارتباط برقرار میکردند اما زمانی که تلفن همراه آمد کاملاً این بازی را تغییر داد.
هنگامی که اینترنت در سراسر جهان پراکنده شد، نشریات چاپی و رسانههای سنتی کم شدند و هنگامی که برنامههای پیامرسانی فوری مانند ایمیل ایجاد شدند، مردم بهجای ارسال نامه برای یکدیگر از طریق ایمیل پیامهایشان را ارسال کردند.
اگر کمی به عقب برگردیم. زمانی که تلفنهای سیمی، پیجرها، تلفنهای همراه و سپس گوشیهای هوشمند آمدند. برای هر یک از این فناوریها، نسل قبلی آنها کاملاً ناپدید نشد. مطمئناً زمان زیادی طول کشید و این روند هنوز هم ادامه دارد.
مثال دیگر اولین بازیهای ویدئویی است. آنها ابتدا فقط بهصورت نقطههای سیاهوسفید روی صفحه شروع شدند، سپس رنگها و شکلها با وضوح سه بعدی آمدند و اکنون ما از بازیهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده میکنیم.
نکته دیگر برای متاورس این است که شما بهجای تماشای تصاویر یا ویدئوها، میتوانید موارد واقعی از آنها را ببینید. اگر لباس است، میتوانید آنها را امتحان کنید. به طور مثال، برند گوچی اخیراً متاورس را به فروشگاههای آنلاینش اضافه کرده است و شما امکان لمس پارچه را در این دنیای مجازی دارید.
در متاورس شما میتوانید رنگ موهای خود را تغییر دهید، یا قبل از خرید، برای مشاهده جزئیات بیشتر زوم کنید و خرید را بهسادگی در متاورس انجام دهید.
کلام آخر
چیزی که برای همه مسلم است این است که متاورس در حال آمدن است و زودتر از آنچه انتظار دارید میرسد و در حال حاضر در حال ساخت است.
تنها نکتهای که مهم است دانستن این نکته که، چه کسی اول این کار را میکند مسابقه است و ما مطمئن هستیم که اولین کسی که این کار را انجام دهد و برای همه راهاندازی کند، کل اینترنت، اقتصاد جهانی، فناوری و اساساً کل جریان اطلاعات را تغییر خواهد داد.
امیدواریم این مقاله به درک شما از دنیای متاورس کمک زیادی کرده باشد. نظر شما چیست آیا متاورس یک فناوری ماندگار مانند اینترنت خواهد بود یا نه صرفاً تکنولوژی است که سریعاً از بین میرود؟
شما چه ایدهای دارید آیا گشتن در فروشگاه لباس و لمس پارچه به نظرتان کافی است و یا به پوشیدن لباس نیز در این فروشگاههای مجازی فکر میکنید؟
لطفاً نظراتتان را برای ما ارسال کنید.
0 دیدگاه