ورود به جانویس

روشی ساده برای سازماندهی زندگی

روشی ساده برای سازماندهی زندگی
روشی ساده برای سازماندهی زندگی

ما انسان‌ها با رعایت یک سری عادات آسان و کوچک می­‌توانیم زندگی خودمان را بسیار زیباتر و دلنشین‌تر کنیم و آنچه را که باید انجام دهیم را خیلی­ خیلی واضح‌­تر ببنیم.

اگر برای خواندن این مقاله کلیک کردید احتمالا به‌­دنبال راهی برای سازماندهی زندگی خودتان هستید.

قرار نیست زندگیتان آش شله قلمکار شود، اگر فقط چند تمرین ساده را در زندگی خود انجام دهید قطعا به یک نظم درونی و بیرونی باورنکردنی می‌­رسید.

مراحل سازماندهی زندگی را می­‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

مرحله اول: جرقه

من خودم همان اول کار زندگیم فهمیدم که برای داشتن یک زندگی خوب اول باید آن را سازماندهی کنم. برای سازماندهی هم خب اولین کار نوشتن است! تا زمانی که ننویسید و ندانید کارهایتان چیست، نمی‌توانید برای آن‌ها برنامه‌ای بریزید. باور کنید اگر انتخاب معجزه قرن دست من بود قطعا این مورد را انتخاب می‌کردم؛ چراکه هیچ چیزی بین خودتان و آنچه در سرتان می­گذرد با نوشتن یا کشیدن آن آرام نمی‌گیرد.

من معمولا عاشق یادداشت­‌ها برای سازماندهی ایده­‌ها و اهدافم هستم، آن هم روی کاغذ!

با پیشرفت تکنولوژی خیلی از افراد با نرم‌­افزار‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایشان را انجام میدهند، خیلی‌های دیگر با استفاده از ژورنال جلو می­روند، اما از نظر من هیچ قدرتی به اندازه قلم و کاغذ به ایده­‌های ما نزدیک نیست.

اینکه می­گویم قلم و کاغذ چیز دیگریست یعنی چی؟ وقتی شما ایده­‌هایتان را روی تلفن یا رایانه خود سازماندهی می­‌کنید، فقط دو کلیک از حواس­پرتی فاصله دارید، اگر ایده درخشانی داشتید و برای نوشتن آن به سراغ تلفن‌تان رفتید و درنهایت با یک اعلان حواستان پرت شد، مقصر ماجرا چه کسی می‌­شود؟

نیازی به عذاب وجدان نیست، شاید از این دیدگاه به ماجرا نگاه نکرده بودید، شاید وقت کافی برای نوشتن به‌­صورت سنتی نداشتید و هزاران­‌هزار دلیل دیگر.

من اسم این مرحله را جرقه می‌گذارم، زیرا با جرقه‌­ای کوچک در ذهنم آغاز می­‌شود، در دستانم جریان می­یابد و سپس روی کاغذ شروع به شعله‌­ور شدن می‌­کند و با گرمای وجودش به زندگی من نور امید و روشنی می‌­بخشد.

طبیعیست که شما در مورد آینده خودتان احساس روشنی نداشته باشید، زیرا در زندگی ما دائما اتفاقات غیرمنتظره درحال وقوع است و خب درست است اگر آشفته و ناموزون برخورد کنید!

اما خود من هروقت چنین احساساتی را پیدا می‌کنم، می‌روم گوشه دنجی پیدا می‌کنم و بعد از روشن کردن شمع و عودم، دوباره شروع به ترسیم و بازنویسی برنامه‌ها و ایده‌هایم می‌کنم. هر بار که این روال تکرار می‌شود با وضوح بیشتری زندگی‌ام را می‌بینم.

مرحله دوم: الویت‌­بندی

ما انسانیم و متاسفانه دو منبع محدود زمان و تجربه را داریم، درواقع ایده پشت الویت­‌بندی هم همین است.

بهترین کار بعدی استفاده حداکثری از این منابع می­‌باشد؛ مخصوصا زمان. اخیرا با شخصی روبه­‌رو شدم که اتفاقا سیاستمدار خوبی بود و به من گفت:« چیزی که بیشتر از خود سیستم مهم می‌باشد، الویت‌­بندی آن است، درواقع تمایزی وجود دارد بین آنچه باید انجام شود و آنچه لزوما نیازی به انجام ندارد

این مرحله مورد علاقه من است؛ چراکه با الویت‌­بندی بهتر تشخیص می‌دهیم کدام کار مهم است و سطح فوریت آن به چه صورت می­‌باشد، از طرفی هم دچار دغدغه و گمراهی نمی‌شویم. پیشنهاد می­‌کنم شما هم این روش را امتحان کنید و یک سازماندهی اساسی به زندگیتان هدیه دهید تا از این ناهماهنگی‌ها خلاص شوید.

سازماندهی زندگی

مرحله سوم: جدول زمان‌بندی

فکر می­‌کنم بازه زمانی ۹۰ روزه کاملا قابل کنترله و برای کار کردن مناسب است؛ چون­که این بازه زمانی نه طولانیست و نه کوتاه. درواقع ۹۰ روز یک ربع سال می‌­باشد و رسیدگی به آن خیلی سخت نیست و می‌توانید به‌خوبی پیشرفتتان را بررسی و کنترل کنید.

حالا بیایید با هم تمرکز کنیم و حواسمان را روی ۳ ماهه ناقابل بگذاریم. کاری که انجام می­‌دهیم این است که تعدادی از یادداشت‌ها و نوشته‌­های دیوانه‌­کننده و آشفتگی­‌های درونشان که در مرحله اول انجام دادیم را با درک عمیق­‌تری انتخاب کنیم؛ به آن­‌ها براساس فوریتشان الویت دهیم و سپس روی یک جدول زمانی دست­‌ساز رونویسی‌شان کنیم.

نکته­‌ای که به‌­نظر من می­‌تواند برای شما شور و اشتیاق ایجاد کند رنگ‌بندی است. شما می‌­توانید کارهایتان را با کدگذاری رنگی جدا کرده و یا براساس سلایق خودتان تصمیم‌­گیری کنید، درهرحال برنامه و سازمان­دهی زندگی شماست و صاحب اختیارید.

سازماندهی زندگی

نتیجه نهایی

قبل از خواندن پاراگراف جمع­‌بندی، اول باید ایده‌هایتان را تمام و کمال بنویسید. بله آن‌ها را از ذهنتان خارج کنید و روی کاغذ بیاورید.

خط‌خطی کنید، سیاه کنید، کلا هر کاری می‌‌خواهید روی کاغذ انجام دهید، فقط انجام دهید!!!

تنها نکته‌ی مهم این است که آن‌­ها را از ذهنتان بیرون کشیده و تبدیل به مهارتشان کنید؛ در نهایت ایده­‌هایتان را روی یک جدول زمانی ۹۰ روزه براساس الویت‌­بندیتان پیاده کرده و با سازماندهی زندگی خود، عشق کنید.

اگر دیدید که جدول زمانی برای شما کار نمی­‌کند، پس چیز دیگری را انتخاب کنید. خلاصه همه‌ آدم‌ها مثل هم نیستند. پس غم مخورید.

بررسی فواید سازماندهی زندگی از جهات علم روانشناسی:

  • تقویت خودباوری: بزرگ‌ترین فایده سازماندهی زندگی، هدفمندسازی ذهن و پرورش خودباوری است، همه این موارد باعث می­‌شوند که شما ناخودآگاه و به­‌صورت غیرارادی اعتماد به­‌نفستان افزایش یابد و همیشه با شجاعت درحالی­که سرتان بالاست صحبت کنید.
  • خلاقیقت و نوآوری: استفاده به­‌جا از تمامی توامندی­‌ها، ذخیره درست انرژی و صرفه­‌جویی بهینه در زمان، از مهم‌­ترین و ضروری­‌ترین عواملی هستند که منجر می­‌شوند تا شما به ساختار و استانداردهای خلاقیت و نوآوری نسبت به گذشته، نزدیک و نزدیک‌­تر شویدو قطعا با رعایت سه مرحله و تکرار و تمرین مرتب به این هدف خواهید رسید.
  • صرفه­‌جویی در زمان و انرژی: از دیگر فواید سازماندهی زندگی، صرفه­‌جویی در زمان، ذخیره انرژی و همچنین استفاده به­‌جا و درست، از مابقی زمانتان است. شما با جدول­‌بندی می‌توانید کارهای لازم را به شکل ظریف با جزئیات و کیفیت بالا عملی کنید.

در چنین وضعیتی دیگر شرایط ناخواسته و تنش‌­زا از قبیل ترس، اضطراب و استرس را تجربه نمی‌کنید؛ چراکه ذهنتان آگاهی کامل و همه‌جانبه­‌ای را نسبت به مسائل پیدا کرده است و دقیقا می‌داند که چه کاری را در کجا و چگونه باید انجام دهد، از چه روش‌هایی برای انجام به‌­موقع و درست استفاده کند و چطور به شکل استاندارد و سازمان­‌یافته، آن را به اتمام رساند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته‌بندی‌ها