ورود به جانویس

انگیزه بیدار شدن را با این سه قدم پیدا کنید!

انگیزه بیدار شدن را با این سه قدم پیدا کنید!
انگیزه بیدار شدن را با این سه قدم پیدا کنید!

این­که سعی کنید آدم منظمی باشید برای پرورش خودتان خیلی مهم است، اما وقتی کاری را انجام می­‌دهید که از آن لذت می­‌برید، نظم برای شما خیلی آسان‌­تر می­‌شود.

من هر روز صبح که از خواب بیدار می­‌شوم، روزم را با سه اصل ساده شروع می‌کنم. تحرک، آب و نور خورشید!

این­‌ها انگیزه بیدار شدن من را فراهم می­‌کنند.

این سه عادت کوچک، اما مهم، به سرعت من را از مرحله گیج‌­کننده اولیه عبور می­‌دهند و کمک می‌کنند تا کاملا قسمت بیدار باش مغزم فعال شود.

دوست دارید بدانید چرا این عادت‌­ها اینقدر انگیزه بیدار شدن را افزایش می­‌دهند؟

اول از همه لازم نیست صبح زود از خواب بیدار شوید تا فردی سازنده باشید. واقعیت امر این است که افراد مختلف در برنامه­‌های متفاوتی کار می­‌کنند و هرکس انگیزه بیدار شدن خاص خود را دارد.

درواقع حقیقت موضوع در این است، که می‌­توان زندگی کاملا سازنده‌­ای را مثل جغد شب داشت!

من به‌­شخصه متوجه شدم که وقتی برای صبح خودم، زمانی را تعیین می‌­کنم درواقع دارم یک روال صبح‌گاهی را پشت­‌سر می­‌گذارم و همین موضوع به­ خواب من هم نظم می‌بخشد.

بازهم، این یک چیز کاملا شخصی است، ولی از آن‌جایی که خودم را می‌شناسم فهمیدم دوست دارم از ساعات صبح بیش­تر از ساعات عصر استفاده کنم.

شما هم ممکن است دقیقا مثل من همین طرف ماجرا باشید و احتمالا متوجه شدید که صبح­‌هایتان پربارتر است، انرژی دارید ، انگیزه بیدار شدن در شما افزایش پیدا می­‌کند و قرار است نور امید به زندگی شما بتابد.

اگر شما هم مثل من هستید، احتمالا با همان مشکلی روبه‌­رو شده‌­اید که من با آن مواجه‌ام، ایراد کار اینجاست که وقتی از خواب بیدار می­‌شوید احساس می‌­کنید یک کامیون پر از بار از رویتان رد شده است، احساس گیجی و خستگی می­‌کنید و تنها کاری که آن لحظه می­‌خواهید انجام دهید، زدن دکمه تعویق آلارم است و هیچ چیز انگیزه بیدار شدن در شما را زنده نمی­‌کند.

حالا بیایید روی آن توالی سه عادت تمرکز کنیم. یعنی کلیدهای طلایی آب، نور خورشید و تحرک. من متوجه شدم که این عادت‌­ها احتمالا مهم‌­ترین چیز برای به‌­وجود آوردن انگیزه بیدار شدن در وجود شماست. البته که علاوه بر این­‌ها داشتن خواب کافی هم خیلی­‌خیلی مهمه.

اما این سه عادت طلایی چطور به انگیزه بیدار شدن من کمک می‌کنند؟

  • حرکت

فقط کافیه یک یا نیم ساعت تحرکی داشته باشید، تا راحت انگیزه بیدار شدن را پیدا کنید.

اصلی‌­ترین چیزی که در خودم دیدم این بود که با انجام یک کار که علاقه فراوانی به آن دارم بیشتر انگیزه پیدا می‌کنم. حالا می‌خواهد از تمیز کردن اتاقم باشد تا غذا دادن به حیوان خانگی‌ام! باید کاری باشد که شما را به وجد آورد و ذوق و انگیزه بیدار شدن داشته باشد.

وقتی آن کار اولیه را دقیقا بعد بیدار شدن از خواب انجام می­‌دادم، احساس گیجی که قبلا بلافاصله بعد از بیدار شدن داشتم، خیلی دوام نمی­‌آورد و به قول گفتنی انگیزه بیدار شدن را در خود پیدا می­‌کردم.

بنابراین انجام حرکات اولیه در صبح حتی اگر کم باشد، به بیداری بهتر شما کمک فراوانی می‌کند و حس خواب­‌آلودگی را در وجود شما به زانو درمی‌آورد.

حالا تصور کنید اگر آب و نور خورشید را به آن اضافه کنیم چه می‌­شود.

  • نور خورشید

نور خورشید بر ریتم شبانه‌­روزی بدن ما تاثیر می‌­گذارد، که این همان ساعت درونی ماست.

این فرآیند بر مدت زمان خواب­‌آلودگی شما، زمانی­‌که به خواب می­‌روید و زمان بیدار شدن شما از حاکم است و به‌طور کلی انگیزه بیدار شدن در شما را روشن می­‌کند.

وقتی­ که نور خورشید به گیرنده­‌های نوری در چشمان شما برخورد می­‌کند، درواقع سیگنال­‌هایی را به مغز شما می­‌فرستند که بگویند: «هی، وقت بیدار شدن است.»

نور شبانه‌­روزی یک اصطلاح جالب است، چون فقط به نور خورشید اشاره نمی‌­کند. بلکه به کیفیت­‌های خاصی از نورها، از جمله شدت و این ­که چگونه مناطق خاصی از طیف رنگ را پوشش می­‌دهند، نیز اشاره دارد.

مناطق خاصی از طیف نور بصری وجود دارد که تحریک آن با گیرنده­‌های نوری و کنترل ریتم شبانه­‌روزی ما مرتبط است. بیش­تر نورها در محیط­‌های داخلی ما آن ناحیه از طیف رنگ را پوشش نمی­‌دهند.

  • آب

از طریق تجربه شخصی، متوجه شدم که وقتی از خواب بیدار می­‌شوم و یک لیوان آب می­‌نوشم، خیلی سریع از آن مرحله گیج­‌کننده عبور می‌­کنم. این یک راه عالی برای کمک به من است، که انگیزه بیدار شدن را داشته باشم و حتی بیش­تر بیدار بشوم.

بنابراین فورا از رخت­‌خواب بلند شوید و به اتاق دیگری در خانه خود رفته و در حالت ایده‌­آلی که نور خورشید را هم دریافت می‌­کنید یک لیوان آب بنوشید. البته فرض اولیه بر این است که می­‌توانید در مرحله اول خود را از رخت­‌خواب بیرون بکشید و از وسوسه دکمه چرت زدن دوری کنید.

از رخت­‌خواب بیرون آمدن با خواست و اراده خودم چطور ممکن است؟

خب برای این مشکل بیایید به یک ضرب­‌الاجل فکر کنیم. تا این لحظه به­‌طورکلی درمورد این صحبت کردیم که وقتی آلارم بیدار باش به صدا در آمد چگونه بدون زدن دکمه تعویق از خواب بیدار شویم و برای آن یک سری راهکارهای پیشنهادی ارائه کردیم.

آیا تا به­‌حال مجبور شده­‌اید برای یک پرواز صبح زود بیدار شوید؟ در این مورد شما اگر بیدار هم شده باشید دلیلش از دست ندادن پروازتان بوده است. به‌­عبارتی پرواز، شما را از رخت­خواب بیرون می­‌آورد، درواقع اینجا مشکل ما تعیین وقت برای خودمان در صبح و ایجاد یک روال صبحگاهی بود. یعنی هیچ ضرب­‌الاجلی قرار نیست وجود داشته باشد و شما تنها برای رسیدن به یک برنامه منظم و به خواست خودتان، بدون هیچ اجباری و حتی از روی ذوق، از خواب بیدار می­‌شوید.

اصلا چیزی برای من شیرین‌تر از خواب هست؟

 شما نمی‌­توانید با کسی که سرگرم­‌کننده است رقابت کنید.

من فکر می­‌کنم این احساسات در مورد بسیاری از مسائل زندگی ما صدق می­‌کنند، از جمله این­ که زودتر از زمان معمول از رخت­‌خواب بلند شویم و انگیزه بیدار شدن را داشته باشیم.

شما می‌­توانید دلیلی سرگرم­‌کننده‌­تر از خواب برای خودتان پیدا کنید و آن را به لیست صبحگاهی‌تان اضافه کنید. ممکن است هر چیزی باشد کاملا به خود شما و شخصیت­تان بستگی دارد. مثلا من وقتی داشتم پیاده‌روی را به لیستم اضافه می‌کردم واقعا هیجان‌زده بودم و می‌دانستم این همان چیزی است که من را از تخت بیرون می‌کشد.

شما چه انگیزه به‌خصوصی برای صبح‌هایتان دارید؟ آن را با ما هم درمیان بگذارید.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته‌بندی‌ها